2011. június 20., hétfő

Magyar street art, medúzák és barlangi metrózás

Dear All, a mai naptól visszafelé kel haladnom az időben, mert igen elmaradtam a bejegyzésekkel az elmúlt hetek utazásai dömpingje miatt. A legfontosabb vizuális élményekre fogok koncentrálni, de természetesen a világért sem hagynám ki a kontextus narratív jellegű felvázolását sem. Nehogy valamit elmulasszunk.

1000%
Tehát a hétvégét Koperben töltöttem, szombat délelőtti indulással. A város adott otthont magyar EU elnökség szlovéniai záróeseményének (és igen nagyszabásúnak) szánt utcafesztiválnak. Ebből megvalósult a 1000% csoport által a kikötő (Luka Koper) falára festett terjedelmes falfestmény, raypainting szombat este a korzón, illetve a wamp is képviseltette magát egy ideig. Napközben pedig fürdeni mentünk, felfedeztük a nem túl hosszú (kb. 40 km) szlovén tengerpart valószínűleg egyetlen vadregényes strandját, a Moon Bay-t - mindezt hosszú keresgélés, és sok átvágás, és Tilos-az-Á telektulajdonsokkal folytatott viták után. A tenger viszont kárpótolt a küzdelmekért - tényleg egész szép és tiszta  volt itt a víz, csak a zselés medúzákkal kellett néha szembeszállni.
Az éjszakai élet viszont igen silánynak és közhelyesnek bizonyult a városban, és a vendéglátóipar is elég félvállról veszi a feladatait – például a korzó egyik legfrekventáltabb helyén lévő étteremben este tízkor arcpirítóan pimasz módon közölték vélük, hogy már nem tudnak kiszolgálni minket, mert elfogyott a készletük. Kényelmesek az urak.
Moon Bay, Strujan
Másnap leszakadt az ég, és elég hidegre is fordult az idő, így a tengerparti sütkérezés helyett bemenekültünk Európa egyik legismertebb és legnagyobb barlangjába, a postojnai cseppkőbarlangba. A 1000% csoport egy VW Caravella tipúsú, akár 80 km/h sebességre is képes mikrobusszal Budapestnek vette az irányt.
A barlangnál a 22 Eurós (6000 HUF) belépődíj láttán kicsit hátrahőköltünk ugyan, de végül egy életünk-egy halálunk, a mélybe szálltunk. A remekül kiépített, nyitott kocsikkal ellátott mini-metró napi 14 ezer turistának ad lehetőséget a barlang 6 kilométerének megtekintésére. Az egész barlang több, mint 20 km hosszú, és igazán hatalmas – a legnagyobb, koncertteremnek is használt csarnokba 10 ezer ember is taposhatja egymás sarkát egyszerre. De nem csak méretei, de az izgalmas cseppkőalakzatok is , valamint a itt élő hófehér barlangi gőték miatt is.lenyűgöző.